Udgivelser i forbindelse med Den digitale Graverskole 2019

På Den digitale Graverskole 2019 har vi prøvet at tilrettelægge et program, der kommer rundt omkring de digitale, journalistiske processer, studerende kan møde. Graverskolen har derfor udviklet deltagernes digitale og visuelle egenskaber, som der er kommet disse udgivelser ud af.

Ekstra Bladet: Afsløring: Her er frimurernes optagelsesritual

En af vores seje deltagere på den digitale graverskole 2019 Andreas Wentoft har fået publiceret en vild graverhistorie om de danske frimurer, som er en loge, der har eksisteret siden 1743, og hvor flere danske konger har været leder af logen. Afsløringen er blevet lavet i samarbejde med os. Andreas fortæller selv:

“Graverskolen har virkelig inspireret mig i forhold til forskellige måder at fortælle en historie. Det har jeg helt klart brugt til at formidle frimurernes optagelsesritual.”

Zetland: Er det bedst bare at glemme de 110 tons gift, der ligger begravet på stranden?

Den Digitale Graverskole 19 har også arbejdet med lange, digitale fortællinger. Det har en af vores deltager Ida Maria Kristensen taget til sig, da hun lavede en fantastisk historie om et giftdepot, som påvirker et helt lokalområde, men som ingen vil tage ansvar for at fjerne. Ida fortæller selv:

“Det var især det fortællende element, graverskolen har været med til at inspirere mig med. Jeg har både trukket på besøget af den internationale underviser Mark Kramer, og det at sætte en digital fortælling op, som vi har fået hjælp af Rasmus Fahrendorff, til at få den her fortælling hjem.”

Berlingske: To år efter Kundby-pigen blev dømt, er hun tilbage i rampelyset: »Vi viser en person, som virkelig er i lort op til halsen«

Deltagerne på Den digitale Graverskole har også fået undersøgende værktøjer med hjem. Peter Thomsen tog meget hurtigt dette til sig, da han sideløbende med en af skolens kursusdage om research på sociale medier, arbejdede med en artikel om de etiske dilemmaer ved at lave teater om den terrordømte Kundby-pige til Berlingske. Peter Thomsen fortæller:

“Forud for undervisningen havde jeg allerede brugt et par timer på at finde en helt central person i forløbet, som havde ændret navn på sociale medier efter terrorsagen, men uden held. Efter den éne kursusdag, fandt jeg en central personen på fem minutter . Det understreger i virkeligheden, hvor hurtigt man kan omsætte graverskolens undervisning til noget brugbart.”

Information: Selvmord i LGBT-samfundet

Graverskolen fik i en weekend også besøg af den internationale underviser og grundlægger i ‘narrative journalism’ Mark Kramer. Her underviste han i den gode fortælling med udgangspunkt i deltagernes egne historier. Dette gjorde deltageren Jeppe Kanstrup Jørgensen i særdeleshed brug af, da han skulle fortælle historien om den høje selvmordsrate i LGBT-samfundet. Jeppe beskriver selv:

“Jeg brugte i særdeleshed de fortællermæssige greb, vi har lært især fra Mark Kramer, til at fortælle en vigtig historie. Derudover var min mentor en medvirkende faktor til, at jeg blev udgivet.”

Ekstra Bladet: Svindel i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse

Den digitale Graverskole 2019 startede med en bootcamp på Møn i fire dage. Her stod den blandt andet på aftenoplæg fra diverse undersøgende journalister i Danmark. Vores deltager Mikkel Ryrsø bed ikke mindst mærke i Mathias Friis fra DR’s undersøgende redaktions oplæg om hans metoder bag ‘Sagen om Dan-Bunkering’. Det har han brugt som inspiration til hans historier om Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse. Han fortæller selv:

“Jeg har ladet mig inspirere lidt af Mathias’ systematik i Excel. Den systematiske tilgang har jeg brugt mere generelt i komplekset omkring FES som helhed og den måde, jeg har startet dækningen op på og fortsat kører den. Så det har tjent som en generel inspiration, mere end det har været helt specifikt.”

MedWatch/Finans: Enochian sletter ros: Central forsker er ikke længere et geni

På den digitale graverskole blev deltagerne også undervist af DR journalist Louise Dalsgaard i to dage om, hvordan man knækker koden til at bruge sociale medier som undersøgende værktøj. Med i baggagen fik de tips og tricks, som Peter Thomsen også har anvendt i historien om, at topchef hos Biotekselskabet Enochian Biosciences trækker udtalelse tilbage om, at medstifter af selskabet er geni.

Denne side bliver løbende opdateret.